ΘΗΣΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΙΜΗΝ ΤΟΥ ΘΗΣΕΩΣ

  ΘΗΣΕΙΑ. (θησεῖα ).
Εορτή αγομένη από τους Αθηναίους προς τιμήν του Εθνικού αυτών ήρωος Θησέως.
[Αριστοφ. Πλούτος στ. 622 ] [Σουϊδας 841] .
Ο Θησέας, για τους Αθηναίους, ήταν ο θεμελιωτής του δημοκρατικού πολιτεύματος  στην πόλη.
Εξ ΄αιτίας αυτού μοίραζαν στους άπορους της πόλης το κρέας και τον άρτο από τις τελούμενες θυσίες.
Από τον Γέλλιο [Gellius xv20.3] μαθαίνουμε ότι εκείνη την ημέρα τελούνταν και αγωνίσματα  στην πόλη.
Η εορτή προς τιμήν του Θησέα η οποία χρονολογείται από την εποχή του Κίμωνα, ο οποίος, υπακούοντας σε ένα χρησμό από τους Δελφούς (για την ιστορική και πολιτική σημασία, δείτε Grote, Hist. 5,413 κ.ε.). έφερε πίσω τα οστά του Θησέα από τη Σκύρο και οι αθηναίοι τα έθαψαν στο σημείο κατά το οποίο χτίστηκε το Θησείο . 
Από την ημερομηνία αυτή χρονολογούνται και τα  ετήσια ἐπιτάφια .
Οι τελετές κηδειών προς τιμήν των εθνικών ηρώων και όλων όσων έχασαν τη ζωή τους στη μάχη για την Αθήνα συμπεριλαμβανομένης της εν καιρώ πολέμου ένα επικήδειο λόγο πάνω από το νεκρό [βλ.. Funus Vol.Ι. p. 887 b ].
Είναι αληθές επίσης ότι ακούμε για τα  ἐπιτάφια και νωρίτερα από τα Θησεία, για τη μνήμη εκείνων που σκοτώθηκαν στη μάχη του Μαραθώνα και των Πλαταιών ( Διόδ 11,33. Dionys AR 5,17 ) αλλά αυτές και πολλές άλλες τελετές κηδειών, αγώνες και ιεροπραξίες  τελούνταν σε διάφορες εποχές και τόπους, καθώς και εορτάζονταν στα σημεία όπου είχαν δωθεί οι μάχες . 

Τα  Επιτάφια στην Αθήνα, με τις θυσίες, τις γιορτές, τις ιεροπραξίες και τις δημηγορίες , δεν πρέπει να τα τοποθετήσουμε πριν από  το -469 της σημερινής καθιερωμένης χρονολόγησης.

Το σύνολο των Θησείων λάμβανε χώρα σε διαφορετικές ημέρες του μήνα Πυανεψίωνα κυρίως όμως την ογδόη του μηνός ( 23-24 Οκτωβρίου) και με πολλές διαφορετικές τελετές, που εν μέρει αντιπροσώπευαν την ιστορία του Θησέα, και εν μέρει τις τελετές κηδειών ηρώων που συνδέονταν με τα Θησεία και το τελετουργικό τους .

 Η λέξη θησεῖα  χρησιμοποιείται γενικά για το σύνολο των τελετών ( Αριστοφ. Πλ. 621 ),
και η λέξη θήσεια για τις δύο τελευταίες ημέρες των εορτών.(βλ. Α. Mommsen, Heortologie, σελ. 269-287) αλλά μπορούμε να συναντήσουμε και μεμωνομένες  τελετές που αναφέρονται με το όνομά τους.

Το Ημερολόγιο του συνόλου των εορτών θα μπορούσε να περιγραφεί ως εξής (μετά τη ρύθμιση του Α. Mommsen): 

Πυανεψιώνος 6, Τα κυβερνήσια  ή η εορτή των πηδαλιούχων,  τελούνταν για τον εορτασμό της επιστροφής του Θησέα.
Εορτάζονταν στο Φάληρο, όπου υπήρχαν ιερά τα ( ἡρῷα ) προς τιμήν του Ναυσίθοου και του Φαίακος, που  ήταν ο κυβερνήτης και πρωρεὺς της αποστολής ( Πλούτ Θεσ 17..

Πυανεψιώνος 7, : Τελούνταν  Η ἕψησις Των ὀσπρίων και αρχίζει με το βράδυ της 6ης , το γλέντι και το φαγητό ανήκε στο σύνολο της ημέρας. 
Το πρωί της ημέρας πραγματοποιούνταν τα Οσχοφόρια.  
Το απόγευμα  τα ἐπιτάφια (και σε καιρό πολέμου η αγόρευση). Η μεγάλη θυσία για τους νεκρούς στη μάχη με τις Αμαζόνες  φαίνεται να συνέβαινε αυτή την ημέρα . (Τα Προ Των θησεῖων, Πλούτ. Θεσ 27. )

Πυανεψιώνoς 8. Το βράδυ της 7ης γινόταν  η προσφορά και συμπόσιο προς τιμήν του Θησέα, καθώς και το αγώνισμα των λαμπαδηδρομιών  για τα ἐπιτάφια .
Το σύνολο της ημέρας περιελάμβανε και αγωνίσματα γυμναστικής. (βλ. Gellius 15,20. , 3 ).

Πυανεψιώνος 9.  Ασκήσεις ιππασίας, πομπές, και αγωνίσματα .

Σε όποιο σημείο του πλανήτη βρίσκεστε , ανάψτε ένα μικρό θυμίαμα και ρίξτε λίγο κρασί στο έδαφος , δώστε λίγο βοήθεια στους συναθρώπους μας που την έχουν ανάγκη, προς τιμήν και μνήμη του ήρωος Θησέως 

Ορέστης Πηλεύς

Σχόλια